lørdag den 30. januar 2010

Whist boller (næsten)








Noget af det bedste brød jeg har smagt er min fars hjemmelavede Whistboller. De bliver bagt hver gang whistklubben kommer på besøg, og opskriften er blevet forfinet gennem flere år.

Jeg har forsøg at lave en skål whistboller:

Ca mål:

1 dl surdej
5 g gær
300 g hvedemel Kornkammerets økologiske.
100 g Aurion hvedemel
5 g salt
Saltede sesamfrø

Bollerne blev formet og lagt til hævning i køleskabet 12 timer. Herefter vækket på køkkenbordet i 3 timer. Bagt i 26 minutter i 250 grader varm ovn med et vandfad i bunden. Vandfadet fugter luften, så bollerne kan hæve igennem og få en tynd, fin, sprød skorpe.

Resultatet var godt, men ikke helt som de whistboller jeg kender. Måske sesamfrøene skal ristes med salt næste gang?

Jeg må prøve at lokke opskriften ud af min far.

5 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. De ser da også ret gode ud. Vi må snart mødes til lidt prøvesmagning:-) Og ja vi skal have lokket de gode opskrifter ud af de gamle. Det er med opskrifter som med surdej, det smager bedst hvis man har arvet dem - eller stjålet dem:-).....

    SvarSlet
  3. OK drenge.

    Hvis I skal fortsætte den lemfældige og noget feminine omgang med korn, så kan I da i det mindste bage et øl-brød. Kan da forestille mig at vores Belgier ville gøre sig godt i den sammenhæng. Tag udfordringen op!

    SvarSlet
  4. Hvilket type brød lyder udfordringen så på? Et rug eller et mere let brød?

    Er det blot en brødkurv, eller er det en ny hævekurv bollerne ligger i?

    SvarSlet